Каталог матеріалів

Календарно-тематичне планування з образотворчого мистецтва за підручником "Мистецтво". Автори: Автори: Л. Кондратова, С. Федун, О. Чорний (2022) для 5 класу

№ уроку

Дата уроку

Тема уроку

Примітки

І семестр

Мистецька абетка

1.

 

У колі мистецтв (с. 8-11)

Зв’язок образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв. Митець або мисткиня, глядач або глядачка. Інсталяція. Створення композиції «Літній настрій».

 

2.

 

Розмаїта палітра музичного та образотворчого мистецтва (с. 16-18)

Види образотворчого мистецтва. Форма. Природа як джерело натхнення митця. Виконання асоціативної творчої роботи «Листяні фантазії».

 

3.

 

Із витоків народного мистецтва (с. 22-24)

Декоративно-прикладне (ужиткове) мистецтво. Видовий поділ. Композиція, символ, стилізація як засоби виразності в ДПМ. Творчість Л. Лістунової.

Створення аплікації з кольорового паперу «Килим».

 

4.

 

Прекрасне у простому (с. 28-31)

Графіка. Види графіки. Образ у графіці. Засоби художньої виразності графіки. Лінійний рисунок та силуетне зображення. Створення об’ємного малюнку власної руки.

 

5.

 

Осінні образи в музиці та живописі (с. 35-38)

Живопис. Види живопису. Колір як засіб виразності у живописі. Колорит, композиція, перспектива, світлотінь. Творчість Ґ. Врубеля. Аналіз твору: Ґ. Врубель. Гірський пейзаж. Виконання пейзажу «Барви осені».

 

6.

 

Мистецтво форм (с. 42-44)

Скульптура. Види скульптур. Об’єм як засіб виразності в скульптурі. Кругла скульптура. Рельєф і види рельєфу.

Творчість Мікеланджело Буонарроті. Аналіз твору мистецтва: П’єта (Оплакування Христа). Рим, Ватикан.

Створення об’ємної композиції «Овочі та фрукти» із пластиліну.

 

7.

 

Мистецький ансамбль (с. 48-53)

Архітектура. Види архітектури. Засоби виразності архітектури. Архітектурний ансамбль. Метод загородження як засіб відтворення глибини простору.

Створення багатопланової аплікації «Погляд на місто з вікна автомобіля».

 

8.

 

Мистецтво і сучасність (с. 57-60)

Використання новітніх технологій у сучасному мистецтві. Дизайн і його види. Фотомистецтво як вид сучасного мистецтва. Колаж в образотворчому мистецтві. Створення колективної колажної композиції «Моя мистецька Україна».

 

9.

 

Мистецтво для дітей (с. 64-66)

Образи добра та зла в образотворчому мистецтві. Графіка. Кольорова графіка. Секрети художника-ілюстратора. Характер ліній. Творчість К. Штанко. Виконання ілюстрації до казки, поєднання у ній доброго та злого персонажів.

 

10.

 

Ритми життя. Ритмічні перетворення у мистецтві (с. 71-73)

Ритм як один із основних композиційних засобів у графіці. Силует. Творчість Анрі Матісса. Створення плікації «У ритмі тарантели».

 

11.

 

Гармонія і композиція у творах мистецтва (с. 78-80)

Композиція. Композиційний центр. Гармонія кольорів у живописі. Колірний контраст, нюанс. Творчість Леві Веллса Прентіса. Виконання «Вітамінного натюрморту» із обраних овочів та фруктів.

 

12.

 

Життя вирує! Динамічні образи у мистецтві (с. 83-85)

Статика та динаміка як засіб виразності у композиції.

Творчість М. Самокиша. Аналіз картин художника. Зображення коня в русі.

 

13.

 

Характер театральних образів (c. 91-92)

Театр. Театральна маска. Театральні персонажі. Творчість Гверріно Ловато. Аналіз масок майстра. Виконання ескізу театральної маски в стилі Венеційського карнавалу.

 

14.

 

Неймовірні образи у мультиплікації (с. 96-98)

Поняття мультиплікація, анімація. Види анімації. Різновиди анімації. Художньо-технічні засоби мультиплікації. Особливості створення ліплених мультиплікаційних персонажів. Творчість режисера-аніматора С. Коваля. Ліплення персонажів відомого мультфільму «Смурфики».

 

15.

 

Художні образи в дитячому кінофільмі (с. 103-105)

Кіномистецтво. Особливості конструктивної будови тіла людини. Творчість Ю. Ковальова. Розгляд схематичного малюнка та визначення відмінності у пропорційній будові тіл чоловіка та жінки. Створення зображення улюбленого кіногероя чи улюбленої кіногероїні за власною уявою.

 

16.

 

Секрети майстрів та майстринь (с. 108-109)

Урок узагальнення знань. Виставка робіт учнів. Повторення матеріалу. Виготовлення новорічних натюрмортів.

 

ІІ семестр

У колі народних та професійних митців і мисткинь

17.

 

Народні мотиви і обереги (с. 114-116)

Витоки українського ужиткового мистецтва. Народні обереги. Оберегова символіка. Поняття берегиня. Лялька-мотанка. Творчість Т. Білокрилець. Виготовлення власного оберегу — ляльки-мотанки, використовуючи звичайні серветки і нитки.

 

18.

 

Народні обряди та символи (с. 121-123)

Українська народна вишивка. Народні обряди й символи у ткацтві та вишивці. Орнамент та його види. Ритм в орнаменті. Декоративна ланка. Рушник в українських обрядах та звичаях. Творчість Юряк Параски Танасіївни. Створення ескізу вишивки для зимових рукавичок.

 

19.

 

Дитячий фольклор та іграшки (с. 127-128)

Народна іграшка — дитячий оберіг. Декорування.

Матеріали для створення іграшок. Творчість М. Діде. Створення об’ємної пластичної фігурки диво-тварини — баранця або коника (за вибором).

 

20.

 

Народні майстри та майстрині (с. 133-135)

Мотиви українського фольклору в картинах. Стилізація форми. Тотем. Творчість М. Примаченко. Виконання ескізу розпису тареля у стилі робіт М. Примаченко.

 

21.

 

Народні герої в мистецтві (с. 140-142)

Народна картина. Образи героїв в картинах народних художників. Пропорційні співвідношення.

Творчість В. Наконечного. Створення тематичної композиції з елементами декорування «Козак Мамай».

 

22.

 

Танець у мистецтві (с. 146-148)

Український народний танець. Фольклор. Витинанка та її різновиди. Ритм у стрічковій витинанці.

Творчість Н. Гуляєвої-Смагло. Створення ритмічної композиції «Хоровод» у техніці витинанки.

 

23.

 

Зв'язок народного та професійного мистецтва (153-155)

Народні мотиви в професійному живописі. Стилізація. Декоративний натюрморт. Творчість Мартироса Сар’яна.

Створення декоративного натюрморту «Маковейчик — магічний букет-оберіг»

 

24.

 

Народні мотиви в музиці та скульптурі (с. 160-162)

Народні мотиви у скульптурі. Основні пропорційні особливості будови тіла людини. Об’єм як засіб виразності в скульптурі. Відтворення руху в скульптурі.

Творчість В. Лупійчука. Створення об’ємної двофігурної композиції «Гопак».

 

25.

 

Весну зустрічаємо (с. 167-168)

Акварельний живопис. Особливості технік «по-вологому» та «по-сухому». Творчість К. Білокур. Аналіз картин художниці. Створення композиції «Нарцис — квітка сонячної весни».

 

26.

 

Народні весняні мотиви (с. 171-173)

Узагальнення. Творчість М. Романишина. Аналіз картини М. Романишина «Яблуні в цвіту». Створення пейзажної роботи «Весняні мотиви».

 

27.

 

Професійне мистецтво (с. 179-181)

У колі професійних майстрів. Манера. Художній образ як основна мета художньої творчості. Почерк митця. Творча манера великих художників, що творили наприкінці ХІХ — початку ХХ ст.: П’єр Огюст Ренуар, Ілля Рєпін та Микола Реріх. Створення фантазійної роботи «Малюємо музику».

 

28.

 

Зв'язок музики та графіки з літературою (с. 186-188)

Образотворче мистецтво та література. Ілюстрація. Образ літературного героя у книжковій графіці. Особливості пропорційної будови людського обличчя.

Творчість В. Єрка. Створення контурного зображення портрета улюбленого літературного персонажа.

 

29.

 

Мелодійні лінії в музиці та графіці (с. 183-194)

Образотворче мистецтво та література. Виразність лінії та кольору у графіці. Професія художника-ілюстратора.

Аналіз ілюстрацій В. Єрка до казки Г.Х. Андерсена «Кресало». Завершення у кольорі контурного зображення улюбленого літературного персонажа.

 

30.

 

Театральні зустрічі (с. 198-201)

Поняття театр, декорація. Образотворче мистецтво та театр. Театральні декорації. Творчість Тадея Риндзака. Аналіз світлин з балету «Дон Кіхот» Л. Мінкуса та театральних декорацій. Створення ескізу театральної декорації до уявної вистави «Пригоди в чарівному лісі».

 

31.

 

Зустрічі мистецтв у театрі (с. 206-208)

Образотворче мистецтво та театр. Театральний костюм. Відповідність дизайну театрального костюма особливостям сценічного образу. Особливості пропорційної будови чоловіка, жінки та дитини.

Творчість Леона Бакста. Створення ескізу театрального костюма для героя/героїні улюбленої казки.

 

32.

 

Циркові образи в мистецтві (с. 213-214)

Образотворче мистецтво та цирк. Плакат. Циркова афіша. Шрифт. Взаємозв’язок тексту і зображення. Створення ескізу афіші до вистави у цирку.

 

33.

 

Зустрічі мистецтв у кіно (с. 219-221)

Кіномистецтво. Образотворче мистецтво та кіно. Поєднання в кіномистецтві естетичних властивостей театру, літератури, образотворчого мистецтва та музики. Фотографічна природа кінозображення та монтаж. Кадр із кінофільму як картина, що оживає. Жанрова композиція. Графічний начерк. Творчість С. Якутовича. Побудова тематичної композиції «Кадр із улюбленого кінофільму.

 

34.

 

Анімаційно-ігровий фільм (с. 225-226)

Образотворче мистецтво та кіно. Колір у кіно. Кадр із кінофільму як картина, що оживає. Роль кольору в жанровій композиції. Завершення в кольорі тематичної композиції «Кадр із улюбленого кінофільму».

 

35.

 

Зустріч мистецтв (с. 229-230)

Підсумковий урок. Узагальнення вивченого. Виставка найкращих робіт.